نکات بهداشتی نگهداری سگ

فهرست مطالب

اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

نکات بهداشتی نگهداری سگ

در زندگی مدرن امروزی سگ ها همدم و مونس بعضی از حیوان دوستان در منزل شده اند به نوعی جزئئ از خانواده در خانه و کاشانه ی بسیاری از افراد تلقی می شوند. داشتن این فرشته های دوست داشتنی در خانه بسیار مهیج و سرگرم کننده است صبح ها با شیطنت و بازیگوشی سگ ها در منزل بیدارشدن بسیار لذت بخش خواهد بود از این جهت معقوله ی نگهداری از سگ در خانه به یک سری نکات بهداشتی احتیاج دارد که ما در مقاله نکات بهداشتی نگهداری سگ با شما به اشتراک می گذاریم.

این روزها نگهداری سگ و توله سگ در خانه‌ها به امری بسیار عادی تبدیل شده است. نگهداری از سگ‌ها اصول و قواعد بهداشتی دارد که صاحبانشان باید بدانند و رعایت کنند. از نحوه و زمان تغذیه تا علائم بیماری و نگهداری‌های بهداشتی، همه و همه مواردی هستند که برای نگهداری از سگ نیاز می باشد. توجه به نکات بهداشتی و نظافت سگ ارتباط بسیار مستقیمی با بهداشت منزل و خانواده نیز دارد. به همین جهت، نیاز ا ت تا برای جلوگیری از هرگونه پیشامد ناخوشایند، با اصول نظافت و بهداشت سگ در منزل آشنایی کامل را باید داشته باشید. 

چگونه با شپش های سگ مبارزه کنیم؟

یکی از مهمترین نکات بهداشتیی نگهداری از سگ مبارزه با شپش است. خارش شدید  بدن و ریزش مو علائمی هستند که وجود شپش در حیوان را به شما اخطار می دهند. برای از بین بردن شپش های سگ، راه حل های بسیار موثری وجود دارد که در این مطلب می گوییم:  

چه درمانی برای مبارزه با شپش ها و کنه ها وجود دارد؟  اگر متوجه شدید سگتان شپش دارد باید خیلی سریع آن را با داروی ضدانگل مناسب با وزن و اندازه اش درمان کنید. شامپوهای ضد انگل در کوتاه مدت آن را از بین می برد اما تخم های انگل را اصلا نمی کشد. اسپری به راحتی قابل استفاده است و مدت مصرف آن ۱۰ تا ۲۰ روز می باشد. اسپری پخش می شود و در غدد چرب نیز ذخیره می گردد و در زمان نیاز از طریق این غدد آزاد می شود و با شپش ها و کنه هایی که می خواهند حیوان را نیش بزنند مبارزه می نمایند. با یک قلاده ضدانگل نیز ماده ضد انگل در سطح پوست پخش می شود. این نوع قلاده سه یا چهار ماه از حیوان محافظت می نماید. قطره چکان ها نیز می توانند در طول یک ماه موثر باشند. داروی ضدانگل روی شانه ها و پشت حیوان به خوبی پخش می شود و نمی گذارد حیوان آن قسمت ها را لیس  زده و بخورد.  

چگونه به شیوه ای بسیار موثر شپش ها را از بین ببریم؟ زمانی که در موهای سگ شپشی پیدا می کنید، به این معناست که شپش از قبل شروع به تغذیه و بزرگ شدن کرده است. نترسید، آن را با عجله از روی موی حیوان جدا نکنید زیرا ممکن است نیش شپش جدا شود و سطح پوست حیوان را  به شدت عفونی کند. همیشه یک پنس برای جدا کردن شپش همراه داشته باشید و آن را به آرامی بر خلاف عقربه های ساعت در بین موهای حیوان بچرخانید، بدین ترتیب شپش برداشته خواهد شد. شپش را اصلا فشار ندهید، آن را درون توالت نیندازید، بلکه آن را در آب ژاول بیندازید.  خیلی باید مراقب باشید: زمانی که یک سگ یا گربه مرتب بیرون می رود، به خصوص وقتی به دشت و باغ و  بیرون از شهر می رود، باید مرتب پوستش را چک نمایید. بدین ترتیب خیلی سریع از شپش ها رهایی می یابید.

پیشنهاد کارشناس در مقاله نکات بهداشتی نگهداری سگ مطلب: خرید باکس سگ را مطالعه کنید.

نکات بهداشتی نگهداری سگ

کیسه مقعدی در سگ ها، چه مشکلاتی جدی را به وجود می‌آورد؟

شما به عنوان سرپرست یک سگ خانگی باید بدانید که کیسه مقعدی چیست و چه مراقبتهایی برای سلامت آن لازم و ضروری شناخته شده است. کیسه های مقعدی سگ به لحاظ آناتومیکی در طرفین مقعد در محدوده تقریبی ساعت 4 و 8 قرار گرفته می باشند. سرتاسر این غدد کیسه مانند را سلول های ترشح کننده چربی (غدد سباسه) و موکوس پوشانده است؛ که ترشحاتی وکس مانند با رنگ زرد تا قهوه ای با بوی زننده ای از خود ترشح می کنند.

بوی به جا مانده از ترشحات این غدد در صورتی که به یکباره روی لباس یا فرش تخلیه شوند به سختی از بین خواهند رفت. همین خاصیت باعث می شود تا یکی از راه های تعیین قلمرو در حیوانات آزادی بر جای گذاشتن این ترشحات در محیط می باشد که به آن علامت گذاری گفته می شود. این علامت گذاری همراه با دفع مدفوع و فشاری که مدفوع در محدوده رکتوم به این دو کیسه وارد می کند صورت می گیرد. لازم به ذکر است، به طور کلی عواملی که باعث می شوند کیسه مقعدی دچار تجمع ترشحات شود عبارت است از:

  • چاقی و کم تحرکی سگ ها
  • عفونت های مولد التهاب در مجاری خروجی غدد آنها
  • ضربه به باسن زدن
  • آلرژی غذایی در رژیم غذایی

 

برای مشاهده سایر نمونه های باکس براکو و همچنین استعلام قیمت، اطلاع از ویژگی و خرید و فروش باکس سگ به صفحه باکس حمل سگ سایت گمبرون مراجعه کنید.

در صورتی که کیسه مقعدی و مجاری خروجی آن به هر دلیل دچار پرشدگی و انسداد باشند کیسه مقعدی بسیار متورم و دردناک خواهد شد و حتی احتمال دارد از سطح پوست کیسه مقعدی دچار پارگی شود و ترشحات خارج شوند.  به منظور جلوگیری از بروز چنین رخداد خطرناکی لازم است علائمی که نشان می دهند کیسه مقعدی سگ شما پر شده است را بشناسید و نسبت به تخلیه آن سریعا اقدام کنید. این علائم عبارت است از:

  1. روی زمین کشیدن باسن: در این حالت حیوان باسن و مقعد خود را مکررا روی فرش یا چمن می کشد و با دست هایش به طرف جلو حرکت می نماید تا با این روش فشار لازم جهت تخلیه ترشحات را به کیسه ها وارد کند که این معمولترین و رایج ترین علامت شناخته شده است که ممکن است سگ شما آن را بروز دهد.
  2. لیسیدن، گاز گرفتن و جویدن ناحیه مقعدی ای دم.
  3. درد هنگام دفع مدفوع که حیوان به خود می پیجد.
  4. مدفوع بد شکل و بد بودن
  5.  به مشام رسیدن بوی زننده:  (شبیه به بوی ماهی فاسد شده) از ناحیه مقعدی سگ هنگام تخلیه ی باد معده ی سگ می باشد.
نکات بهداشتی نگهداری سگ

تمیز کردن دندان‌های سگ

یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی نگهداری سگ در خانه، نظافت دندان‌ها می باشد. از آن‌جا که نمی‌توان برای سگ‌ها دندان مصنوعی قرار داد، نظافت از دندان‌ها امری بسیار حیاتی است. روش‌های مختلف و متعددی برای تمیز کردن دندان سگ‌ها وجود دارد، من جمله:

  • استفاده از اسپری مخصوص دندان سگ‌ها. این اسپری‌ها کمک فراوانی می‌کنند تا دندان‌ها تمیز شده و بوی بد را از بین می‌برند.
  • استفاده از اسباب‌بازی‌های جویدنی بافت‌دار. این اسباب‌بازی‌ها علاوه بر سرگرم کردن سگ شما، جرم روی دندان‌ها را نیز به خوبی خراش می دهد.
  • استفاده از دستمال دندان سگ. این دستمال‌ها کمک می‌کنند تا شما با دست خود بتوانید دندان سگ را تمیز نمایید. البته، همکاری سگ در این زمینه بسیار مهم بوده است!
  • استفاده از خمیر دندان مخصوص سگ‌ها. البته برخی از حیوانات به این خمیردندان‌ها رغبت و میلی اصلا ندارند، با این‌حال ممکن می باشد حیوان خانگی دلبند شما از این قضیه مستثنی شده باشد.

پیشنهاد کارشناس در مقاله نکات بهداشتی نگهداری سگ مطلب: مزایا و معایب باکس سگ پارچه ای را مطالعه کنید.

داوطلب برای داشتن سگ در منزل قبل از اینکه سگی را به خانه بیاورد، باید در مورد نگهداری از آن اطلاعاتی بسیار جامع و کامل داشته باشد. باید بتواند نیازهای سگ را تأمین کند؛ چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روحی. این نیازها عبارت می باشند از مواد غذایی مناسب، آب تمیز و سالم، سرپناه ، باکس سگ، مواد شوینده مناسب با پوست، مکمل های دارویی، غذای تشویقی و در کل فرصتی برای زندگی در محیط امن خانه را دارا باشد. شرایطی فراهم کنید که سگ در خانه‌ی شما احساس خوشحالی داشته باشد؛ با کارهایی مثل اختصاص‌دادن زمانی برای بازی با آنها و بیرون‌بردن سگ و انگیزش یا تحریکات ذهنی، گردش روزانه، پیاده روی و…..

نگهداری از سگ‌، یک مسئولیت بسیار بزرگ است و دراختیار داشتن سگ به راحتی امکان‌پذیر نیست، نمی‌توانید بدون اطلاعات کامل و دقیق نسبت به آن اقدام کنید و با برخوردن به مشکل و عاجز ماندن از حل آن برای حفظ آرامش خودتان و خانواده سگ را رها کنید، رها کردن سگ کاری غیر اخلاقی و خلاف انسانیت است وقتی تصمیم دارید سگ را به سرپرستی بگیرید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

برای دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید از قسمت تماس با ما، با کارشناسان گمبرون کنل تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
پشتیبانی آنلاین